QUÈ NO ÉS EL BULLYING?
El conflicte forma part de la vida humana i arriba quan aquest s’enquista.
VIOLÈNCIA - acció o omissió intencionada amb finalitat de causar danys
VANDALISME – violència contra els objectes
INDISCIPLINA – violència contra les normes
DISRUPTIVITAT- violència contra les finalitats educatives
CONFLICTES INTERPERSONALS – baralles, discussions i enfrontem entre iguals puntuals o no, amb equilibri de poder.
QUE ES L'ASSETJAMENT ESCOLAR O BULLYING
Es el comportament agressiu i no desitjat entre nens en edat escolar que involucra un desequilibri de poder real o percebut. El comportament es repeteix o tendeix a repetir-se amb el temps. Desig exprés de ferir, amenaçar o espantar per part d’un alumne a un altre, intencionalitat.
Són una àmplia gamma cromàtica de conductes violentes, intimidadores o denigradores.
Aquestes microviolències preses aïlladament semblen poc importants o intranscendents, però amb la repetició continuada en el temps poden arribar a ser extremadament doloroses i lesives per a qui les pateix.
Un fet puntual no és assetjament, però darrera pot haver-hi una forma de violència que es construeix, i es construeix lentament, d’una manera gairebé imperceptible en el quotidià i en el continu de les relacions interpersonals.
PREVENCIÓ
Anomenem autoestima al sentiment de valoració positiva o negativa cap a un/a mateix/a. És la confiança en la nostra capacitat de pensar, d’afrontar els reptes de la vida, a ser feliços, a sentir-nos respectables, dignes i actuar d’acord amb els nostres principis morals i a gaudir del fruit dels nostre esforç.L’autoestima es refereix a dos aspectes: EM SENTO ÚNIC I VALUÓS / EM SENTO CAPAÇ.
COM PROMOCIONAR UNA SANA AUTOESTIMA
1. Viure relacions positives
- L’aferrament al pares com a base segura.
- MILLORAR LA CAPACITAT DE COMUNICACIÓ, generar espais de comunicació on els nens expliquin les seves coses i mostrem interès per escoltar-les. I que sàpiguen escoltar també les aportacions dels altres.
- REVISAR LA PRÒPIA COMUNICACIÓ , no totes les converses han de ser per ordenar, castigar, sermonejar,... educatives... Què els hi expliquen de les nostres vides, del nostre passat?
- CREAR PROJECTES COMUNS QUE REFORCI LA UNIÓ
- PERCEBRE AL NEN O LA NENA COM A SERS ÚNICS Ser capaç d’explicar com és el nostre fill , especialment les seves qualitats o talents... sobre tot si ens estan escoltant.
- DESPERTAR LA TOLERÀNCIA VERS LES ERRADES DELS ALTRES, Donar espai a la crítica i l’enuig... i promoure després preguntes del tipus: perquè creus que ho haurà fet així?
- APRENDRE A CONVERTIR LES COSEQÜÈNCIES DELS ERRORS EN EXPERIÈNCIES CONSTRUCTIVES
- DIVERTIR-SE AMB EL SEU FILL O FILLA, Gaudir i no només patir els nostres fills
2. Viure la Competència
Que els nostres fills se sentin no només estimats i envoltats d’afecte… sinó també capaços de fer quelcom.
- ANIMAR L’ESFORÇ I BUSCAR AQUELLES FORTALESES I HABILITATS ON ELS NOSTRES FILLS SÓN BONS.
- ESMENTAR EL QUE UN NEN O UNA NENA SAP FER. Diferenciar entre elogiar i animar
- IMPULSAR EL PENSAMENT ORIENTAT A LES SOLUCIONS
- VEURE ELS PROBLEMES COM A DESAFIAMENTS
- DELEGAR RESPONSABILITATS
- AFAVORIR LA COMPETÈNCIA A L’ÀMBIT DE LA SUPERACIÓ DE SITUACIONS VITALS COMPLEXES. Elogiar i remarcar aquelles situacions en les que els nostres fills superen amb èxit la mandra, la son, renunciar a alguna cosa immediata. “Un no s’ho ha de permetre tot a un mateix “
- ENTRENAR-SE EN MANEJAR LES SITUACIONS FRUSTRANTS.
DRETS I DEURES
Totes les persones tenim el DEURE de tractar bé els altres.
En aquesta escola i a tot arreu tinc el DEURE de tractar bé totes les persones. Això vol dir que...
· JO no he de pegar, ni donar empentes, ni fer mal físicament ningú.
· JO no he d‛amenaçar, ni fer por a ningú.
· JO no he de prendre, ni fer malbé les coses dels altres.
· JO no he d‛insultar, burlar-me, ni riure‛m de ningú.
· JO no he d‛escampar rumors sobre les altres persones.
· JO no he d‛excloure ningú del grup, ni impedir ningú de jugar amb els companys.
Tots aquests DEURES s‛han de complir SEMPRE
Totes les persones tenim DRET a ser ben tractades. Tinc DRET a ser bem tractat / ben tractada. Això vol dir que...
· NINGÚ no m‛ha de pegar, ni donar empentes, ni fer-me mal físicament.
· NINGÚ no m‛ha d‛amenaçar, ni fer-me por.
· NINGÚ no m‛ha de prendre, ni fer malbé les meves coses.
· NINGÚ no m‛ha d‛insultar, no s‛ha de burlar, ni s‛ha de riure de mi.
· NINGÚ no ha d‛escampar rumors sobre mi.
· NINGÚ no m‛ha d‛excloure del grup, ni m‛ha d‛impedir de jugar amb els companys.
• Ningú no m’ha de tocar el meu cos si jo no vull
• Ningú no em pot obligar a fer petons ni abraçades
Tots aquests DRETS han de ser respectats SEMPRE
· NINGÚ no m‛ha de pegar, ni donar empentes, ni fer-me mal físicament.
· NINGÚ no m‛ha d‛amenaçar, ni fer-me por.
· NINGÚ no m‛ha de prendre, ni fer malbé les meves coses.
· NINGÚ no m‛ha d‛insultar, no s‛ha de burlar, ni s‛ha de riure de mi.
· NINGÚ no ha d‛escampar rumors sobre mi.
· NINGÚ no m‛ha d‛excloure del grup, ni m‛ha d‛impedir de jugar amb els companys.
• Ningú no m’ha de tocar el meu cos si jo no vull
• Ningú no em pot obligar a fer petons ni abraçades
Tots aquests DRETS han de ser respectats SEMPRE
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada